Cieľom článku je priblížiť rozsah rekonštrukčných prác v Bratislavskom tuneli č. 2 a zvolenú technológiu, ktorá sa pri nich použila. Trať Devínska Nová Ves – Štúrovo sa nachádza na IV. koridore a vytvára spojenie medzi Viedňou a Prahou cez Bratislavu do Budapešti, pričom sa Bratislavskými tunelmi č. 1 a 2 prekonáva masív pohoria Malé Karpaty. Bratislavský tunel č. 2 sa začal raziť 15. decembra roku 1900 a dokončený bol v roku 1902. Z južnej strany susedí s historickým Bratislavským tunelom č. 1, ktorý je najstarším železničným tune-lom nielen na Slovensku, ale i v celom bývalom Uhorsku. Oba tunely a ich portály sú súčasťou celku evidovaného ako Národná kultúrna pamiatka SR. Spoločnosť TuCon, a. s. zahájila rekonštrukčné práce v tuneli č. 2 v auguste roku 2022. Keďže ide o stavbu na existujúcej železničnej infraštruktúre, práce bolo nutné vykonávať výhradne vo výlukách. Okrem samotnej sanácie kamenného ostenia tunela sa vykonala aj montáž nového trakčného vedenia, svetelných návestidiel, prevádzkového a núdzového osvetlenia. V rámci rekonštrukcie sa pristúpilo tiež k výmene koľajnicových pásov a káblového elektrického vedenia 6 kV, k obnove portálových čiel P1 a P2 a k dobudovaniu povrchových konštrukcií v nadportálovej oblasti tunelov. Práce boli v júni 2023 úspešne ukončené.
Zdroj: Tunel 1/2024